FARIBA HEIDARIZADEH

شیمی دانشگاه شهید چمران اهواز

FARIBA HEIDARIZADEH

شیمی دانشگاه شهید چمران اهواز

از تولید اسکناس‌ ضدباکتری تا کتابی که در تاریکی خوانده می‌شود!

پژوهشگران مؤسسه ایتالیایی «دی تکونولوژیکا» وسیله‌ای برای اتصال الیاف سلولزی موجود در کاغذ معمولی به نانوذرات ابداع کرده‌اند که با این کار خواص جدیدی نظیر فلورسانس شدن، مقاوم شدن نسبت به آب یا باکتری‌ها و خواص مغناطیسی در کاغذ ایجاد می‌شود.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، در این فرایند نانوذرات کلوئیدی فریت منگنز که دارای خواص ابرمغناطیسی است، با مولکول‌ها یا مونومرهای تولیدکننده الیاف در کاغذ ترکیب می‌شود. این روش قابل استفاده برای مواد بافته نشده بوده، به‌ طوری که بعد از تبخیر حلال می‌توان این مواد را به‌ صورت پلیمر در آورد. با استفاده از این روش می‌توان یک لایه نازک اطراف الیاف ایجاد کرد، در نتیجه وقتی از الیاف مذکور در تولید محصولی استفاده شود، محصول می‌تواند خواص مغناطیسی و ضد آبی داشته باشد. این گروه تحقیقاتی اعلام کردند که در این روش می‌توان مقدار نانوذرات را با دقت تعیین و تنظیم کرد که با این کار مقدار خاصیت مغناطیسی در محصول کاغذ نهایی قابل تنظیم خواهد بود.

از سوی دیگر با تغییر نانوذرات مورد استفاده در محلول، آنها توانستند خواص مختلف دیگری را در کاغذ ایجاد کنند. برای مثال با استفاده از نانوذرات نقره می‌توان خاصیت ضد باکتری در کاغذ ایجاد کرد. همچنین امکان تولید کاغذهای فلورسانس در این سیستم وجود دارد. همچنین با ترکیب مواد اولیه مختلف می‌توان چندین خاصیت را در یک کاغذ ایجاد و یا تمام خواص را در یک کاغذ یکجا فراهم کرد.

کاربرد کاغذهای ضد آب کاملا واضح و شفاف است، محققان برای کاغذهای مغناطیسی نیز کاربردهایی را یافته‌اند، آنها معتقدند که می‌توان از این کاغذها در تولید پول و اسکناس با امنیت بالا استفاده کرد. کاغذهای ضد باکتری نیز می‌تواند در بخش پزشکی، صنایع غذایی و حتی چاپ اسکناس مورد استفاده قرار گیرد. مقالات زیادی درباره این که پول‌ها حاوی مواد بیماری‌زایی بوده و می‌توانند موجب بیماری شوند، وجود دارد. از کاغذهای فلورسانس علاوه بر چاپ اسکناس می‌توان در تولید پوسترهایی استفاده کرد که به نور مشکی جهت ایجاد تصاویر ترسناک نیاز ندارد، همچنین می‌توان کتاب‌هایی تولید کرد که در تاریکی قابل خواندن هستند و یا کدهایی را در کاغذ پنهان کرد که تنها با تابش نور قابل مشاهده هستند.

یکی از ویژگی‌های بارز این نوع کاغذ آن است در حین داشتن ویژگی‌های فوق، هنوز همانند کاغذهای معمول می‌توان با خودکار روی آن نوشت.

نتایج این تحقیق که به رهبری «روبرتو سینگولانی» انجام شده، در نشریه «Journal of Materials Chemistry» به چاپ رسیده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
فرشاد پراوند چهارشنبه 28 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 02:06 ق.ظ

سلام استاد

استاد فقط خواستم تشکر کنم واسه نمرم.امروز نمرمو دیدم.۱۶ به من دادین که به گمونم نمره ی خوبیه.
زنده باشین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد