FARIBA HEIDARIZADEH

شیمی دانشگاه شهید چمران اهواز

FARIBA HEIDARIZADEH

شیمی دانشگاه شهید چمران اهواز

Reaxys جیست

Reaxysیک پایگاه شیمی وب - پایه می باشد که برای محققان امکان جستجو در حوزه شیمی و علوم وابسته را فراهم می اورد. این پایگاه با انجام جستجوهایی منسجم به منظور کشف واکنشها و مواد شیمیایی با طراحی سنتز و منبع شیمیایی طراحی شده است .این پایگاه به دانشمندان شیمی زمان بیشتری برای خلاقیت و ابتکار میدهد و آنها را قادر میسازد تا در دنیای رقابت برای رسیدن به اهداف خود پیشگام باشند . تعامل در این پایگاه با دقت بسیار طراحی و برنامه ریزی شده است تا استفاده پذیری بالایی داشته باشد  .

این پایگاه اطلاعات با کیفیت بالا و استثنایی را فراهم می آورد ، اطلاعاتی درباره واکنشهای شیمیایی و سنتز ، داده های کتابشناختی در تحقیقات شیمی آلی ، شیمی معدنی ، ترکیبات شیمی آلی فلزی ، ویژگیهای واقعی و غیره.پوشش تاریخی این پایگاه به 1771 تا اکنون می رسد  و بنابراین این پایگاه اطلاعات مهم متون شیمی و پروانه های ثبت اختراع را شامل می شود .فهرستی از ژورنالها و پروانه های ثبت اختراع تحت پوشش پایگاه Reaxys  از طریق لینک زیر قابل مشاهده است .

https://www.reaxys.com/info/files/Reaxys_Coverage.pdf

میان پایگاه Reaxys . و پایگاه Sciencedirect  کنش متقابل وجود دارد که این قابلیت اکتشاف ساختارهای شیمیایی را بهبود می بخشد . پایگاه Reaxys  برای محققان اطلاعات بی نظیری در رابطه با اکتشاف واکنشها و ترکیبات داده ها فراهم می آورد و Science direct  دستیابی به متون اصلی مورد اطمینان از قبیل متن کامل مقالات داوری شده و بخشهای کتابهای با تاثیر بالارا فراهم می سازد .

مقاله ای که در siencedirect منتشر می شود دارای محتوایی غنی است و خواننده را قادر میسازد تا مستقیما به ارزشیابی اهمیت ترکیبات ارائه شده در تحقیقش بپردازد . محقق می تواند محتوای مقاله را بصورت مستقیم بفهمد و به محتویات جاری در Reaxys پیوند بزند ، که باعث می شود هر دونفر یعنی خواننده و محقق به افزایش تولید تحقیقاتی بپردازند.

استفاده کنندگان از پایگاه Reaxys چهار گروه عمده از محققین در رشته های زیر هستند که شامل موارد زیر هستند :

شیمی سنتز: عمق داده های شیمی موجود در پایگاه امکان خوبی را برای شما فراهم می اورد که به ارزیابی و طراحی بهترین راه و روش ممکن برای سنتز ترکیب مورد نظر خود دست یابید. دانشمندان شیمی سنتز از امکانات سایت بهره مند می شوند.

شیمی دارویی : امکانات چند گانه پایگاه Reaxys از داده های معتبر تجربی فراهم آمده که با دقت از ژورنالها و پروانه های ثبت اختراع انتخاب شده اند .این پایگاه داده هایی با کیفیت بالا برای دانشمندان علوم زیستی نظیر داروشناسان ، سم شناسان ، زیست شیمیدانان فراهم می آورد.

 

 

متخصصان اطلاعاتی شیمی : این پایگاه امکان جستجوی مناسبی را برای شیمیدانان برقرار می سازد که دامنه تاریخی آن از سال 1771 تا به امروز تحقیقات علم شیمی را شامل میشود .

علم مواد : Reaxys  دانشمندان علم مواد را قادر می سازد که داده های ارزشمند اخیر را که شامل ویژگیها و ساختارهای شیمیایی و فیزیکی است بدست آورند بنابراین قبل از مراجعه شیمیدانان به ازمایشگاه آنها بهتر میتوانند ویژگیهای یک ماده جدید را پیش بینی کنند و تخمین بزنند.

 

چگونگی جستجو در پایگاه Reaxys:

در قسمت Reaxys Help  شما می توانید به اطلاعات جامعی درباره شش قسمت نوار ابزار این پایگاه دست یابید  : Query ,  Results , Synthesis Plans , History , My Alerts , My Settings

درقسمت Query میتوانید نام یک واکنش ، یک ماده شیمیایی و یا یک عبارت را وارد کنید .در واقع قسمت Query از سه قسمت تشکیل شده است :

 Reactions ,2- Substance & Properties ,3- Text, Authors & more 1-

 شما میتوانید عبارت پرسش را به شیوه های مختلف وارد کنید .می توانید یک ساختار یا واکنش را با استفاده از ویرایشگر ساختار بکشید ، به بارگذاری یک ساختار و یا واکنشی که قبلا ذخیره کرده اید بپردازید و یا نام یک ساختار را تایپ کنید . شما همچنین می توانید جستجوی خود را با استفاده از Save Query  ذخیره کنید .

در قسمت Results بسته به نوع پرسش این پایگاه برای شما پاسخهای متفاوتی را فراهم می آورد .

امکان استفاده از Synthesis Plan به سه شکل برای شما فراهم است :

1-  با وارد کردن عبارت جستجو در قسمت query و کلیک بر روی قسمت Synthesize به ساختارها در صفحات نتایج لینک برقرار می شود .

2-   با بارگذاری یک Synthesis Plan ذخیره شده

3-  با کلیک بر روی قسمت New در صفحه Synthesis plan و وارد کردن عبارت جستجو

 

در قسمت History امکان ذخیره جستجوها و نمایش آنها در یک جدول تاریخی وجود دارد که شما را قادر می سازد که در میان جستجو هایی که انجام داده اید به جستجوی مورد نظرتان برسید. هنگامیکه شما در سایت ثبت نام کنید و اصطلاحا logg in شوید امکان دسترسی نتایج جاری و همچنین ذخیره شده قبلی برای شما فراهم است .

 

در حال حاضر دانشگاه فردوسی مشهد امکان دسترسی به این پایگاه مفید را برای کاربران فراهم نموده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد