وبلاگ جدید انجمن علمی - دانشجویی علوم زیستی

سلام به همه ی بازدید کنندگان و دانشجویان عزیز

ضمن تشکر از فعالیت بچه های قبلی انجمن

وبلاگ جدید انجمن علمی – دانشجویی علوم زیستی دانشگاه شهید چمران اهواز با آدرس

www.scubmg.blogfa.com

 افتتاح خواهد شد !!!

از علاقمندان به همکاری ودرج مطالب و یا لینک کردن وبلاگ تقاضا می شه وبلاگ جدید انجمن رو لینک و به آن مراجعه کنند

حتما به ما سر بزنید باتشکر

نماز صبح مانع از سرطان می شود

بر اساس تعدادی از پژوهش‌های علمی انجام شده در مرکز پژوهش‌های ملی قاهره، خواندن نماز صبح در زمان مقرر خود، موجب فعال شدن کار سلول‌های بدن و جلوگیری از ابتلا به تومورهای سرطانی می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، دکتر سعید شلبی از اساتید این مرکز گفت: پژوهش‌ها موید این مطلب است که خواندن نماز صبح در زمان خود، به جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و هم‌چنین تنظیم کار هورمون‌های بدن و گردش خون کمک می‌کند.
 
وی افزود: بر اساس این پژوهش در زمان ادای نماز صبح، تمامی اعضای بدن در اوج فعالیت‌هایشان قرار دارند، به گونه‌ای که ترشح هورمون‌ها به ویژه آدرنالین که ترشح آن در ساعت ۵ صبح شروع می‌شود، افزایش می‌یابد و به فعال شدن تمامی اعضای بدن و جلوگیری از تومورهای سرطانی کمک می‌کند.
 
هم‌چنین هوای پاک صبحگاهی دارای مقادیر زیادی اکسیژن است که موجب فعالیت قلب، کاهش انقباضات رگ‌های خونی، تنظیم کار هورمون‌ها و بهبود کار حافظه می‌شود.


تصاویری شگفت از عنبیه چشم انسان!

 یک استاد فیزیک موفق شد تصاویری دقیق و گویا از عنبیه چشم انسان تهیه کند که که ساختار ماهیچه‌های کنترل‌گر مردمک، محیطی با شباهت زیاد به حفره‌های ناهموار سطح سیاره مریخ را تداعی می‌کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، این تصاویر برای اولین بار، جزئیاتی دقیق را از ساختار چشم انسان ارائه می‌دهد. پیش از این نیز تصاویری از این مجموعه منتشر شده بود که خبرآنلاین آن‌ها را در گزارش تصویری «چشم‌های زیبای یک انسان» منتشر کرده بود.

برای مشاهده تصاویر به ادامه مطلب بروید.

ادامه نوشته

مغز خود را با خمیازه خنک کنید!!!

پژوهش انجام شده توسط اندرو گالوپ، دستیار تحقیق فوق دكتری دپارتمان بوم شناسی و زیست شناسی تکاملی دانشگاه پرینستون برای اولین بار از انسانها برای نمایش تغییرات در بسامد خمیازه كشیدن مبنی بر فصلهای مختلف استفاده كرده‌است.
همچنین طبق این تحقیقات، افراد در زمانی كه دمای محیط از دمای بدن بیشتر می‌شود، كمتر خمیازه می‌كشند.
گالاپ به همراه محققان مركز علوم حشرات دانشگاه آریزونا در مجله Frontiers in Evolutionary Neuroscience گزارش كرده‌اند كه این اختلاف فصلی نشان دهنده این مطلب است كه ممكن است خمیازه به عنوان شیوه‌ای برای تنظیم حرارت مغز كاربرد داشته باشد.
این محققان در پژوهش خود به بررسی بسامد خمیازه 160 داوطلب در زمستان و تابستان ایالت آریزونا پرداختند. آنها دریافتند كه این افراد در زمستان‌ها بیشتر خمیازه كشیده‌اند در حالی كه در تابستان، با حرارت مساوی یا بیشتر محیط از دمای بدن، این مساله كاملا عكس بود.
از این رو آنها نتیجه گرفتند كه مغز در دماهای بالاتر چاره‌ای برای دفع گرما نداشته و بر مبنای نظریه تنظیم حرارت خمیازه، از آن برای خنك شدن با ورود هوا به مغز استفاده می‌كند.
به نظر می‌رسد تاثیر خنك‌كننده خمیازه در پی افزایش جریان خون در مغز بوجود آمده كه در اثر كشیده شدن آرواره و همچنین تبادل حرارتی مخالف با هوای محیط در اثر نفس عمیق ایجاد می‌شود.
به ادعای این محققان، این اولین پژوهشی است كه به نمایش بسامد خمیازه در فصول مختلف پرداخته است. كاربرد این مطالعه نه تنها در دانش فیزیولوژیكی بلكه برای درك بهتر بیماریها و شرایطی مانند ام‌اس و صرع بسیار جالب توجه است.
منبع خبر:گروه زیست شتاسی استان گلستان


کبد، پالایشگاه بدن

كبد در قسمت راست بدن، درست زیر دیافراگم قرار دارد، و بزرگترین و پیچیده ترین عضو در بدن است كه در قسمت بالایی شكم واقع شده است. كبد، مسؤول اعمال مختلف شامل تنظیم، سنتز، ذخیره سازی، ترشح ، تبدیل ، انتقال و تجزیه بسیاری از مواد مختلف است. كبد به هضم غذایی كه خورده می شود كمك كرده ، بدن را از شر سموم خلاص می كند و انسان بدون آن به سادگی نمی تواند زنده باشد.


ادامه نوشته

سرماخوردگی،پیشگیری و درمان در طب اسلامی

سرماخوردگی یا التهاب دستگاه تنفسی، یک بیماری عفونی مجاری تنفسی فوقانی(بینی و حلق) است که در اثر عفونتهای ویروسی یا باکتریایی آغاز می شود.سرماخوردگی خود را از ابتدا به صورت آبریزش یا گرفتگی بینی و معمولاً تب خفیف و سوزش گلو نشان می دهد.

اما ممکن است همراه با سرفه ، گرفتگی صدا، سردرد، قرمز شدن چشمها، التهاب مخاط بینی(رینیت) ، التهاب گلو(فارنژیت)، التهاب حنجره (لارنژیت)، التهاب سینوس ها (سینوزیت) و ... باشد. طول درمان سرماخوردگی برای کسانی که از مقاومت بدنی بالایی برخوردارند معمولا بین 3 تا 7 روز است.

علائم سرماخوردگی: تب، احساس خستگی زودرس، درد استخوانی، عضلانی، سردرد، آب ریزش بینی، گرفتگی بینی، سوزش گلو، آبریزش از چشم و....


ادامه نوشته

طنز زیستی

باکتری ساده ترین راه را برای تکثیر انتخاب کرد / دونیم شد

پارامسی تا هفتاد نسل غیر جنسی تولید مثل کرد / آخر ادامه حیاتش جز با تولید مثل جنسی ممکن نشد که نشد .

جلبک اسپیروژیر برای تولدی دیگر / تکه تکه شد/ آب برکه ها ازحضورش سبز شد .

دانه پوسته خود و خاک را شکافت / تن خویش بالا کشید / گل شد.

نوزاد ماهی چشم در دریا گشود / خود را تنها ندید / گم شد .

جوجه ازدرون تخم، چشم بسته نوک به پوسته ی سقف دنیایش سایید / خاطره ی پروازش ماندنی شد .

نوزاد کرمی شکل مگس چشم گشود / خود را غرق در غذا و کثافت دید /باز هم شاکر شد .

بچه لاکپشت از تخم پنهان در شن های ساحلی بیرون آمد / یکسره رهسپار دریا شد .

بچه کانگورو نارس به دنیا آمد / آرام در کیسه مادر خزید / کوچکترین دیده بان دنیا شد .

نویسنده: خانم خانجانی


کلسیم چیست؟ کمبود آن چه عوارضی دارد؟

کلسیم را عموماً می شناسید و می دانید که در استخوان ها وجود دارد و کمبود آن موجب پوکی استخوان می شود و اطلاع دارید که کلسیم به میزان فراوان در شیر وجود دارد . پس چرا زنان میانسال و مسن ما با وجود اطلاع از این مسأله مبتلا به پوکی استخوان می شوند؟ این حقیقت نشان می دهد که باید بیشتر در مورد کلسیم بدانیم و منابع دیگر آن را بهتر بشناسیم.


ادامه نوشته

بعضي ها مثل...

بعضي ها مثل هسته ميمونن، پر از اطلاعاتند

بعضي ها ديواره تراوا دارند و برخي هم نه...

بعضي ها مثل شبكه آندوپلاسمي ميمونن كه چيزاي باحال از خودشون تراوش ميكنن!

بعضي ها مثل قرنيه هستند... پاك و زلال و شفاف

ادامه نوشته

جدید الورودی های عزیز

سسسسسسسسسسسسسسلااااام خدا قوت:

یه سلام و خوش آمد گویی مفصل و گررررررررم به اندازه  گرمای همین اهوازی که قبول شدی دوست عزیز...

به شهید چمران اهواز و به خانواده بزرگ علوم زیستی خوش آمدید.....

اعطای گواهی پایان دوره

تمامی دوستانی که در کارگاه ها شرکت کردند ولی مدرک یا گواهی پایان دوره نگرفته اند،در سال تحصیلی جدید به دفتر انجمن مراجعه کنند تا وضعیت مدارک آنها پیگیری شود.

چند ژن کشف شده در سال 1389

ژن مقصر کم خوابي

ژني به نام DQB1*0602 ، که دارنده آن بسيار کم مي خوابد و با احتمال بيشتري مواجه است که در طول شب چندين مرتبه بيدار شود.

ژني که شما را انساني خيّر مي‌کند.

تيم تحقيقاتي به سرپرستي مارتين روترارتباط ميان دو گونه از ژن COMT و تمايل براي دادن يک هديه متواضعانه را رديابي کردند. اين رفتار وابسته به يک تغيير بر روي ژن COMT است. اين ژن با تاثير گذاشتن بر روي افراد آنها را آماده مي کنند که با راحتي بيشتري به ديگران کمک نقدي کنند.کسي که حامل تغيير COMT-Val بود آنزيم هايي را مي ساخت که اين آنزيمها بعضي از مواد مغز مثل دوپامين را چهار برابر بيشتر از کسي که داراي تغيير COMT-Met بود غيرفعال مي کردند.در تحقيق دارندگان گونه COMT- رفتارهاي نوع دوستي را دو برابر بيشتر از افراد داراي ژن COMT-Met نشان مي دادند.

کشف ژن ضربان قلب

محققان لابراتوار فيزيولوژي مولکولي و نوروبيولوژي دانشگاه ميلان ژني به نام Hcn4 را کشف کردند. اين ژن با عمل بر روي يک کانال يوني که همچنين با عنوان «کانال تنظيم ضربان قلب» يا «کانال هاي پيس ميکر» نيز شناخته مي شود ضربان هاي قلب را تنظيم مي کند.

اکنون اين محققان با استفاده از موش هاي اصلاح ژنتيکي شده اي که در آنها ژن Hcn4 غيرفعال شده بود ، کشف کردند که قلب اين موش ها با کاهش شديد تعداد ضربان قلب مواجه شد.بنابراين ژن Hcn4 مستقيما اين کانال ها را کنترل مي کند و اين کانال ها نيز مستقيما ضربان قلب را تنظيم مي کنند به طوريکه عملکرد بد کانال هاي «پيس ميکر» منجر به بروز آسيب هاي قلبي مي شود.

فرم جديد ژن موثر در درمان سرطان مثانه و معده

پژوهشگران کشور موفق به کشف فرم جديدي از ژن OCT4 شدند که اين ژن مي تواند محققان را در تشخيص و درمان سلولهاي سرطاني مثانه و معده ياري کرده و تاييدي در مورد اين فرضيه باشد که که سلولهاي بنيادي مي تواند در تشخيص و درمان سلولهاي سرطاني موثر باشد.

کشف ارتباط ژنتيک و چاقي مفرط در کودکي

صدف فروغي محقق ايراني دانشگاه کمبريج انگليس در بررسي هاي خود براي اولين بار ارتباط ميان ژنتيک و بيماري چاقي مفرط را در کودکان کشف و اعلام کرد: ما مشاهده کرديم که بخشي از کروموزم 16 مي تواند در برخي از خانواده ها حذف شود و افرادي که داراي اين نوع جهش هستند در سنين بسيار پايين دچار چاقي مفرط مي شوند.اين تحقيقات نشان داد که يک ژن خاص روي کروموزم 16 به نام SH2B1 وجود دارد که نقش بنياديني در تنظيم و کنترل گرسنگي، وزن و سطوح قند خون ايفا مي کند.

ثبت 7 ژن و بيماري در بانك ژن جهاني

ژن‌هاي عامل بعضي از بيماري‌هاي آبزيان به همت استاديار واحد علوم تحقيقات آزاد اسلامي به ثبت جهاني رسيد.

دكتر عادل حقيقي ، استاديار متخصص پاتولوژي اين واحد گفت: سه ژن عامل بيماري‌هاي باكتريايي آبزيان با عنوان «بيماري سپتي سمي خونريزي دهنده باكتريايي ، بيماري فرونكلوزيس و بيماري خونريزي دهنده سودوموناسي با موفقيت در بانك ژن جهاني به ثبت رسيد. همچنين چهار بيماري ديگر نيز با عنوان‌هاي بيماري ويروسي IHN infectious در مجله علمي (PJBS)، بيماري ويروسي VHS در مجله انجمن پاتولوژيست‌هاي ماهي اروپا (EAFP) و بيماري ويروسي (spring viremia of carp) در مجله نيويورك (AJAVA) و بيماري باكتريايي پرسينيوز نيز در همين مجله (AJAVA) به چاپ رسيده كه همگي داراي درجه ISI هستند.

کشف ژن موثر در بروز سرطان سينه

ژن ZNF703 ژني است که مي تواند موجب بروز سرطان شود و نخستين مورد از اين نوع است که طي پنج سال اخير کشف شده است.اين ژن در يک مورد از هر 12 مورد سرطان سينه، بيش از اندازه فعال مي شود و مي تواند سالانه موجب بروز سرطان در چهار هزار شهروند انگليسي شود.

دانشمندان همچنين در حال آزمايش ژن Her2 هستند که آن نيز نيز قابليت بروز سرطان دارد. داروي هرسپتين براي درمان سرطان سينه ناشي از Her2 استفاده مي شود.

کشف ژن خشونت طلبي

محققان با به دست آوردن توالي دي ان اي تعدادي از افراد پرخاشگر و مقايسه آن با توالي ژنتيکي افرادي که چنين رفتاري از خود بروز نداده اند، پي به اين جهش ژنتيکي بردند. آنها موفق به يافتن جهشي شدند که ژني به نام HTR2B که مسئول کنترل رفتارهاي به شدت پرخاشگرانه است را مسدود مي کند. اين ژن بر ميزان توليد سروتونين در مغر اثرگذار است.

آنها با بررسي و مطالعه بر روي موشها دريافتند زماني که در موشها نيز ژنهايي مشابه يا برابر با ژن HTR2B خاموش يا غير فعال مي شود، رفتارهاي پرخاشگرانه در اين جانداران آغاز مي شود.

منبع : سایت خبری جام جم آنلاین

نفیسه معیینی فر

اطلاعیه فوری

 به اطلاع آن دسته از عزیزانی که در گارگاههای استخراج ژن ؛ژل الکتروفرز مرکز بیوتکنولوژی چمران از طرف انجمن علمی علوم زیستی شرکت کرده اندمیرسانیم که بر حسب ترتیب نام نویسی وپرداخت هزینه کارگاه به ۳ گروه با زمان بندی زیر با تعداد هر گروه ۱۲ نفر تقسیم بندی شده اند :

گروه ۱.پنج شنبه وجمعه۸ و۹/۲ /  ۹۰

گروه ۲.پنج شنبه وجمعه ۱۵و۱۶/۲/۹۰ 

گروه ۳.پنج شنبه وجمعه ۲۲و۲۳/۲/۹۰

ساعت دقیق برگزاری متعاقبا با مشورت با مرکز اعلام خواهد شد.لذا آن دسته از دوستانی که تمایل به جابه جایی سکشن خود را دارندخود مسئول جابه جایی با فرد دیگر  درگروهها هستند.در صورت نبود نام شما در سکشن مورد نظر  بدلیل محدود بودن تعداد در آزمایشگاه از پذیرفتن شما در آن  سکشن معذوریم پیشاپیش از همکاری شما کمال تشکر را داریم.

سلام سلام سلام.یه سلام با تاخیر بنده رو بپذیریدویه معذرت خواهی به همه دوستانی کی میگفتن این دبیر انجمن کوشش باباااااااا..... انشاالله از امروز به بعد با ارتباط بیشتر با شما میتونیم کمبود ها رو جبران کنیم.راستی امید وارم از کارگاهها کمال استفادرو ببرید.