11- تقی بهرامی نوشهر: فکر نکنید چون شهرتش به نوشهر ختم می شود شمالی ست. دو کلمه که حرف بزنید متوجه لهجه دلنشین اذریش خواهید شد.
متولد 1324 در اردبیل است. اگر سر و کارتان به بازار آهن و ... خورده، احتمالا میخواهید بدانید چه کسی فی این بازار را مشخص می کند. با پدر خوانده فولاد کشور آشنا شوید! مؤسس چندین شرکت بزرگ فولاد و فعال این صنعت است.
او موسس شرکت های گرو.ه صنعتی نورد نوشهر، ذوب آهن اردبیل و سبلان و سهند، کارخانه قطعه سازی دینام و استارت اردبیل، سیمان خلخال، کاغذ سازی اترک اصفهان، رئیس انجمن فولاد کشور، دبیر کل خانه صنعت و معدن، رئیس هیات مدیره شرکت کشتیرانی لنگر است.
12- محمد صدر هاشمینژاد: از مؤسسان اولین بانک خصوصی کشور و رئیس هیأتمدیره همان بانک، مدیر عامل شرکت توانمند ساختمانی استراتوس، کسی نمیداند او چقدر ثروت دارد، اما در زمینه ساختمانسازی و بازرگانی از بزرگان به شمار میرود. صدر هاشمی متولد 1329 در شهر کرمان است.
13- پدرام سلطانی: شخصی که با وجود جوان بودن بهعنوان یکی از بزرگان بخش خصوصی پتروشیمی معروف است.
41 سال سن دارد و متولد زاهدان است. رئیس هیات مدیره گروه شرکت های پرسال، عضو هیات مدیره و دبیر کل اتحادیه صادر کنندگان فرآرده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، موسس، عضو هیات مدیره و مدیر عامل صندوق توسعه صادرات فرآرده های نفتی ایران است.
14- علی شمس اردکانی: مدیرعامل یک شرکت بزرگ خودروسازی و از فعالین بنام صنعت خودروسازی خصوصی در کشور. سوابق اجرای شمس اردکانی کم نیست که بتوان در چند خط تمام آنها را گفت. رئیس مجمع ایران برای فردا، مشاور وزارت نفت، عضو هیات مدیره بانک مسکن در امور بازرگانی و مالی در اردن، رئیس هیات مدیره شرکت های گروه سرمایه گذاری و تبدیل گاز به مایع نارکنگان، رئیس اجرایی هیات مدیره شرکت های آسیای آرام و صنایع خودرو کویر و گروه بین المللی ساروج بوشهر، دبیر کل اتاق بازرگانی ایران، عضو بنیانگذار منطقه آزاد قشم و.... شمس اردکانی متولد 1322 در اصفهان است.
15- عباسعلی قصاعی: از بازماندگان خاندان بزرگ سرمایهدار قصاعی و از بزرگترین فعالان صنعت چینی در کشور است. به سال1326 در نطنز به دنیا آمده و تا امروز نامش را با چینی و بلور در ذهن بازار ثبت کرده است. قصاعی 63 ساله مدیر شرکت های صنایع چینی قصایی، چینی زرین ایران، چینی یاسمن، صنایع بسته بندی زرین بان و رئیس انجمن صنایع چینی ایران است.
16- محسن بهرامی ارض اقدس: از مدیران ارشد حیات نو و مشاور شهردار تهران را در کارنامه اش دارد.
بیشتر سمت های دولتی داشته مثل معاونت وزیر بازرگانی و مشاور وزارت نفت داشته است، اما این باعث نمی شود که ارض اقدس مشهدی چیزی از سایرین کم داشته باشد، چراکه در حال حاضر او مدیرعامل و عضو هیات مدیره ده ها شرکت صنعتی بزرگ است. ارض اقدس 54 ساله است.
17- احمد پورفلاح: از اقتصادی های خوش تیپ «خیر» به شمار می رود. متولد کرج است و حالا 65 ساله شده. مدیرعامل شرکت بزرگ تأسیساتی سکو ایران است علاوه بر این عناوینی چون: قائم مقام رئیس هیات مدیره اتاق ایران و ایتالیا، نایب رئیس اتاق ایران و استرالیا، عضو شورای مرکزی ICC، عضو هیات امنای موسسه خیریه محک و... را نیز یدک می کشد.
18- مسعود دانشمند: 61 سال دارد و اهل زاهدان است. دارنده یک شرکت بزرگ حمل و نقل دریایی است. اما شاید دوستی اش( با وجود کراواتی که همیشه به گردن دارد) با علینقی خاموشی هم جزو عناوینش باید ذکر شود. البته از دور دستی هم بر آتش هتلداری یا چیزی شبیه گردشگری و سفر و... دارد!
19- هوشنگ ادهمی: همشهری روسای اتاق های ایران و تهران است، یک زنجانی 58 ساله. عناوینی چون: مدیر عامل شرکت مبنای خاورمیانه(اکنون)، مدیرعامل سیمان فارس خوزستان، رئیس هیات مدیره شرکت توسعه معادن روی، مدیر گروه سیمان سازمان صنایع ملی ایران را در کارنامه اش دارد.
20- اکبر برادر هریسچیان: تبریزی 70 ساله است. فرش تبریز را چه کسی نمی شناسد؟ در اطراف تبریز هم منطقه ای وجود دارد به نام هریس، شاید نام فامیلش را از آن منطقه اخذ کرده باشد که اتفاقا اگر در ایران فرش تبریز مشهور است، در تبریز هم فرش هریس. او هم در این هنر-فن صاحب نام است.
هریسچیان مدیر عامل و رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرش ایران است.
محققان مادهای طراحی کردهاند که به دلیل نرم بودن زیاد مانند مایع جریان مییابد و سپس به طرز حیرتآوری به شکل اصلی خود بازمیگردد.
این ماده یک هیدروژل است که دارای شبکهیی متشکل از مولکولهای ارگانیک با تعداد زیادی فضاهای خالی کوچک است. این شبکهها میتوانند آب را مانند یک اسفنج جذب کنند.
ابداع جدید در واقع یک "متاماده" است و مشخصههایی دارد که در طبیعت یافت نمیشوند. این ماده میتواند نخستین متاماده با متامشخصههای مکانیکی باشد.
پیشتر هیدروژلها در داروسازی و همچنین به عنوان چهارچوبهایی جهت بازسازی بافت به کار میروند، با این حال توانایی تشکیل یک ژل در شکل مطلوب کاربردهای آن را به طور قابل توجهی بسط میدهد.
پروفسور دان لوو و همکارانش از دانشگاه کرنل در تحقیقاتشان دی ان ای مصنوعی را با آنزیمهایی ترکیب کردند. این امر موجب خودتکثیر شدن دی ان ای و بسط آن به زنجیرهای طولانی میشود.
به گفته لو، طی این فرایند دیانایها با اتصال به یکدیگر یک شبکه سه بعدی را تولید میکنند. با این حال نتیجه این فرایند جدای از انتظارات تیم علمی بوده است؛ زیرا هیدروژل ساخته شده آنها مانند یک مایع جاری میشد و با قرار گرفتن در آب به شکل اصلی خود بازمیگشت.
آزمایشات انجام شده تحت یک میکروسکوپ الکترونی نشان میدهد که ماده مزبور از انباشتی از "لانه پرندگان" کروی ریز دارای دی ان ایهای زنجیروار تشکیل شده است.
قطر این دی ان ایها حدود یک میکرون (میلیونم متر) گزارش شده و توسط زنجیرههای طولانیتر متشکل از دی ان ای به یکدیگر متصل شدهاند.
چگونگی عملکرد دقیق متاماده مزبور هنوز در دست بررسی است اما بر اساس تئوریهای ارائه شده، نیروهای ارتجاعی نگهدارنده اشکال در آن به اندازهیی ضعیف هستند که ترکیبی از کشش سطحی و جاذبه بر آنها غلبه میکند، اما هنگامی که ماده در درون آب قرار داده میشود کشش سطحی تقریباً صفر است و نیروی رانش گرانش را منحل میکند.
به منظور نشان دادن این اثر، دانشمندان هیدروژلهایی را در قالبهایی به شکل حروف D ،N، و A خلق کردند و دریافتند که به هنگام بیرون ریختن از قالبهایشان، ژلها به مایعات تبدیل میشدند اما به محض قرار گرفتن در درون آب دوباره به شکل حروف مزبور بازمیگشتند.
جزئیات این تحقیق در مجله Nature Nanotechnology انتشار یافته است
برای بهبود وضعیت حافظه و کاستن از میزان فراموشی باید مطالب یادگیری را به صورت معنیدار آموخت و محتوای حافظه خود را سازمان داد. این کار را با این راه ها می توانید انجام دهید:
1- ساماندهی: یکی از مشکلات عمده در راه یادگیری از عوامل فراموشی، جابهجایی اطلاعات و قاطی شدن اطلاعات در یکدیگر است. در صورت تنظیم و سازماندهی اطلاعات، این عامل مخرب از بین رفته و حافظه انسجام کافی پیدا میکند. در ضمن می توان با تلاش اندکی، میزان بسیار زیادی اطلاعات را از حافظه به دست آورد.
2- استفاده از واسطهها: یک راه برای معنا بخشیدن به مطالب ظاهراً بیمعنا استفاده از واسطه ها یا میانجیهاست.
3- ساخت سلسلهمراتبی مطالب: عناصر یا تکالیف یادگیری را می توان به صورت یک سلسله مراتب از ساده به دشوار مرتب کرد به نحوی که یادگیری هر عنصر یا تکلیف به یادگیری تکالیف دیگر مربوط باشد. فایده این عمل این است که یادگیرنده، یادگیری خود را با مطالب ساده آغاز می کند و با یادگیری هر مطلب پیشنیاز برای یادگیری مطالب بعدی آمادگی کسب میکند. وجود پیشنیاز یادگیری برای هر مطلب تازه آن مطلب را به حالت آشنا و معنیدار برای یادگیرنده در می آورد.
4- الگوی یادگیری فعال: با استفاده از این الگو میتوان یادداری مطالب آموختهشده را طولانیتر کرد. چنین فعالیتی باعث خواهد شد که ارتباطهای بیشتری بین مطالب آموختنی برقرار شود که به این طریق آنها بهتر رمزگردانی خواهند شد. شیوههای این بخش عبارتند از:
الف) یادگیری بخش بخش: منظور از این روش این است که مطالب زیاد به بخشهای کوچکتری تقسیم شود چرا که با این روش قسمتهای قبلی مطالب در تسلط آموخته میشوند و یادگیرنده پس از یادگیری هر قسمت به سراغ قسمت بعدی خواهد رفت.
ب) تکرارآموزی: برای مقابله با مشکل فراموشی از فرد خواسته می شود که مطالب آموختهشده را تکرار کند. بدین طریق اطلاعات بیشتر تثبیت خواهند شد.
ج) تمرین و مرور ذهنی: مرور ذهنی به تکرار بخش کوچکی از اطلاعات گفته می شود که بلافاصله بعد از رسیدن آن به حافظه کوتاهمدت صورت می گیرد و باعث باقی ماندن اطلاعات در حافظه کوتاه مدت میشود.
5- بسط اطلاعات: در بسط دادن مطالب، به اطلاعات تازه و نو، از طریق ربط دادن آنها به اطلاعات حافظه درازمدت، معنی میبخشیم، برای این کار لازم است به روابط منطقی بین مواد و مطالب توجه کنید و مواد و محتوای مطالب را به تجربیات خود ربط دهید. اطلاعات و ایدههای کلی را در ذهن خود ترسیم کنید و ایدههای جدید را به مطالب از قبل دانسته خود ربط دهید و وقایع را در ذهن تان ببینید و بشنوید.
6- تدابیر یادیار: تکنیکهایی که به ما، در به یاد آوردن آنچه حفظ کردهایم کمک میکند تدابیر یا وسایل یادیار نامیده میشوند. در تکنیکهای تدابیر یادیار از تصویرسازی ذهنی استفاده فراوانی به عمل میآید. این شیوهها عبارتند از:
الف) تصویرسازی ذهنی: در هنگام خواندن مطالب سعی کنید تصویر ذهنی از آن برای خود بسازید و در صورت امکان عملا آن را انجام دهید. اگر بتوانید تصاویر مطالب خوانده شده را در ذهن ایجاد کنید، خیلی راحت تر می توانید آنها را به خاطر بسپارید.
ب) روش قافیهسازی: در این شیوه باید به طور آهنگین و با استفاده از مواد و مطالب آموزشی، وزن و راههای مقابله با فراموشی و بهسازی حافظه چهار آهنگ خاصی به آنها ببخشید و به این طریق یادگیری و یادآوری آنها را آسان تر سازید.
ج) روش مکانیابی: در این شیوه باید به هنگام یادآوری مطالب، مکان اشیا را در ذهن مجسم کنید. مکانهای انتخاب شده باید برایتان کاملا آشنا باشند تا یادآوری آنها به سهولت انجام گیرد.
د) روش کلمهآویز: بدین منظور فرد باید فهرستی از کلمات هموزن و قافیه را حفظ کند و پس از آن بین کلمات فهرست و موادی که میخواهد آنها را به حافظه بسپارد ارتباط برقرار کند.
ه) روش کلمه کلید: در این روش با استفاده از یک کلمه آشنا، دو کلمه را به هم ربط داده و آنان را به طور معنادار به حافظه بسپارید، برای یادگیری زبان های خارجی این شیوه بسیار مفید است.
ی) روش تقطیع: با استفاده از این روش می توان اطلاعات را به واحدهای کوچک تقسیم بندی کرد. مثلا برای به یاد سپردن یک عدد ۱۲ رقمی میتوان آن را به سه دسته چهار رقمی تقسیم کرد.
و) روش داستانسازی برای خود: اگر یک فهرست از مواد غیر مربوط به هم داشته باشید و بخواهید آنها را حفظ کرده و بعدا به خاطر بیاورید میتوانید برای پیوند دادن بین مواد فهرست از روش داستانسازی استفاده کنید.
فرهاد شیرینی، محقق و شیمیدان ایرانی و استاد تمام گروه شیمی دانشگاه گیلان، نامزد دریافت جایزه علمی Eni سال 2013 در کشور ایتالیا شد.
Eni نام کمپانی نفتی در ایتالیا است که در زمینه تحقیقاتی همچون محیط زیست و استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر فعالیت میکند.
این جایزه از سال 2007 هر ساله به محققان و پژوهشگرانی که کارهای شاخصی در زمینه محیط زیست و انرژی انجام میدهند، اهدا میشود.
این جایزه در چهار بخش به منتخبان اهدا میشود که جایزه هر بخش 200 هزار یورو است.
شیرینی، عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان به خاطر چاپ مقالهای با عنوان «نانو ذرات فریک کلرید تثبیت شده روی پوسته برنج» و همچنین به خاطر سایر فعالیتهای علمی انجام شده به عنوان نامزد دریافت این جایزه در بخش جلوگیری از آلودگیهای محیط زیست انتخاب شد.
نتایج نهایی این جایزه علمی در چهار بخش مذکور در اردیبهشت ماه سال 92 اعلام میشود