FARIBA HEIDARIZADEH

شیمی دانشگاه شهید چمران اهواز

FARIBA HEIDARIZADEH

شیمی دانشگاه شهید چمران اهواز

کسب مقام نخست مسابقات جهانی اختراعات توسط مخترع ماکویی

دانشمند جوان و نخبه ماکویی افتخار دیگری را به افتخارات علمی و فرهنگی کشورمان افزود.

به گزارش اروم نیوز ؛

سجاد یعقوبی، دانشمند و نخبه جوان ایرانی ( ماکویی ) قرار است سال 2014 در مقر سازمان ملل به‌ عنوان تنها نماینده ایران درباره مسائل سلامت جهانی سخنرانی کند.

مسابقات جهانی اختراعات آمریکا ۱۹ ژوئن ۲۰۱۳ باحضور ۲۱ کشورجهان و بیش از ۲هزار مخترع درآمریکا برگزار شد وسجاد یعقوبی دانشجوی رشته مهندسی پزشکی موفق شد با طراحی و ارائه دستگاه ردیابی توموردرمغز به روش جدید “باماتریکس در میان مخترعان بخش پزشکی این مسابقات مقام نخست را کسب کند.

پیشتر سجاد یعقوبی دارنده چندین ثبت اختراع ملی و بین المللی و نفر اول مسابقات اختراعات جهان و نفر دوم مسابقات رباتیک جهانی موفق به کسب جایزه بهترین اختراع در زمینه مهندسی پزشکی در کشور ترکیه شده بود.

روزنامه زمان که یکی از معروفترین روزنامه های کشور ترکیه می باشد که در معرفی این چهرۀ ایرانی از او به عنوان برترین مخترع زیر بیست سال در سال ۲۰۱۲ میلادی نام برده بود.

وی دارنده چندین مقام جهانی در المپیادهای علمی و دارنده ودیپلم افتخار از سوی وزارت علوم چندین کشور جهان و نفر اول مسابقات اختراعات ایران در دو سال پیاپی در زمینه پزشکی می باشد.

آشنایی مختصر با برترین مخترع سال 2012 جهان:

21 سال قبل در خانواده‌ای تحصیلکرده و در مرزی‌ترین شهر استان آذربایجان‌غربی " ماکو " پسری متولد شد که امروز یکی از افتخارات ارزشمند کشورمان محسوب می‌شود.
سجاد یعقوبی سومین فرزند یک خانواده 7 نفره است که از نوجوانی به واسطه نبوغ و خلاقیت و هوش کم‌نظیرش قدم در عرصه اختراع و نوآوری گذاشت و حالا در آستانه 21 سالگی با ثبت جهانی آخرین اختراعش افتخاری بزرگ برای کشور به ارمغان آورده است.
وی تاکنون 19 اختراع را به نام خود ثبت کرده در مسابقات و المپیادهای جهانی گوناگونی شرکت کرده و هر بار نیز با مدالی افتخارآفرین به کشور بازگشته است.
این مخترع جوان در مورد علاقه خود به علم گفت: از کودکی علاقه بسیاری به درس و تحصیل داشتم و از همان ابتدا نیز در کنار درس و مدرسه، زبان انگلیسی را فراگرفتم و اکنون به طور کامل به این زبان مسلط هستم.
وی افزود: همچنین به علت کمک پدرم و حمایت‌های وی و تشویق‌های مادرم در دوره‌های علمی، آموزشی زیادی شرکت کرده و مدارکی معتبر گرفتم.

سجاد ادامه داد: تاکنون در 17 المپیاد جهانی شرکت کرده ام که از جمله مسابقات جهانی مخترعان امریکا بود که موفق به دریافت مدال طلا شدم و در مسابقات جهانی اختراعات ژنو سوئیس در بخش پزشکی مدال طلا گرفتم و در المپیاد جهانی اختراعات 2010 آلمان نیز مقام نخست را کسب کردم.

حضور در چهاردهمین دوره نمایشگاه بین المللی ابداعات و اختراعات 2011 ارشمیدس روسیه و کسب مدال نقره:

وی هچنین به حضور خود در چهاردهمین دوره نمایشگاه بین المللی ابداعات و اختراعات 2011 ارشمیدس روسیه اشاره کرد و افزود: نمایشگاه بین المللی ارشمیدس روسیه هرساله با حضور جمعی از مخترعین، محققین و صاحبان صنعت از سراسر جهان برگزار می شود و این گردهمایی از حمایت وزارت علوم و اموزش روسیه، اداره ثبت مالکیت های معنوی روسیه، وزارت دفاع و شهرداری مسکو برخوردار است.

یعقوبی افزود: کشورهای حضور یافته در این دوره از نمایشگاه بین المللی ارشمیدس عبارت بودند از: سوئد، فرانسه، ایران، کرواسی، لهستان، رومانی، اوکراین، آمریکا، تایوان، مالزی، مولداوی، صربستان و ... که به لطف خدا توانستم در این مسابقات در زمینه الکترونیک و مکانیک ( روبات امدادگر ) به مدال نقره دست یابم.

مسابقات جهانی اختراعات 2012 ژنو سوئیس و کسب مدال طلا:

سجادیعقوبی که در سال 2012 لقب جوان ترین مخترع جهان را از سازمان جهانی یونیسف دریافت کرده بود در مورد مسابقات جهانی اختراعات ژنو سوئیس گفت: این مسابقات با همکاری کشور سوئیس و شهرداری ژنو و با حمایت سازمان مالکیت فکری ملل متحد ، فدراسیون جهانی مخترعین ، سازمانهای علمی و تحقیقاتی بیش از 40 کشور جهان برگزار می گردد و با بررسی اختراعات مخترعان توسط هیئت دوران بین المللی که بیش از70 نفر با تخصصهای ویژه هستند، اعطای مدال و جوایز بخش مسابقات به مخترعان انجام می گیرد.

وی افزود: با شرکت در این مسابقات که در ماه آوریل سالجاری در شهر ژنو کشور سوئیس برگزار شد توانستم به فضل الهی مدال طلای بخش اختراعات پزشکی را آن خود کنم و افتخاری دیگر برای خود و کشور عزیزم کسب کنم.

دیدار سرکنسول ایران در استانبول با سجاد یعقوبی

وی همچنین درباره دیگر اختراعاتش گفت: تاکنون 19 اختراع را به نام خود ثبت کرده‌ام، ازجمله آن‌ها کمربند رفع خستگی و کاهش استرس، دستگاه تقویت کننده و رفع خستگی چشم، روبات سمپاش نوین، هدبند ضد سردرد که در مسابقات جهانی کره‌جنوبی مدال طلا را برایم به ارمغان آورد. همچنین ساخت روبات امدادگر که در مسابقات جهانی ربوکاپ مدال نقره گرفت. چند اختراع دیگر هم دارم که با هر کدام توانستم مقام‌های ارزشمندی برای خود و کشور به ارمغان بیاورم.


کسب مدال طلا و دیپلم افتخار بهترین جایزه اختراع پزشکی در مسابقات بلژیک

در زمینه Portable bio anti headache head belt

سجاد که هم اکنون دانشجوی سال دوم پزشکی در یکی از معتبرترین دانشگاه‌های استانبول ترکیه است، گفت: حدود 2 سال قبل موفق شدم از دانشگاه «هانوفر» آلمان پذیرش بگیرم. به همین علت یک سال در کالجی واقع در استانبول زبان آلمانی خواندم، اما در همین موقع دریافتم قرار است به زودی در استانبول یک بیمارستان روباتیک ساخته شود که از سراسر دنیا به دنبال چهار نفر می‌گردند تا به آن‌ها آموزش دهند و درباره این طرح کار کنند، بنابراین بلافاصله اقدام کردم اما آن‌ها گفتند ما دانشجوی کارشناسی ارشد را می‌پذیریم.
با این حال وقتی متوجه شدند چه مقام‌هایی در دنیا کسب کرده‌ام و چه مدارک علمی معتبری دارم قرار شد شرایط پذیرش مرا در یک کمیسیون 5 نفره بررسی کنند. سرانجام نیز پاسخ آن‌ها مثبت بود و من به‌عنوان یکی از اعضای این گروه 4 نفره پذیرفته شدم، در حال حاضر نیز با حمایت آن‌ها سرگرم تحصیل و آموزش هستم و به‌عنوان کمک جراح نیز فعالیت می‌کنم.
وی درباره ثبت جهانی اختراعش نیز اظهار کرد: وقتی با رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول از نزدیک آشنا شدم وی پذیرفت که مرا به‌عنوان دستیار در عمل‌های جراحی‌اش شرکت دهد. حضور در اتاق عمل و مشاهده مشکل بزرگی که جراحان مغز و اعصاب هنگام عکسبرداری از تومورهای مغزی داشتند نخستین جرقه برای آخرین اختراعم را در ذهنم ایجاد کرد، چرا که متوجه شدم پزشکان نمی‌توانند مکان دقیق تومور را در مغز مشخص کنند. بنابراین به فکر افتادم دستگاهی اختراع کنم که محل دقیق تومور را ردیابی کند.
بدین‌ترتیب پس از یک سال کار و با کمک پروفسور «کیلیج» که از مشهورترین جراحان مغز و اعصاب ترکیه است این دستگاه را اختراع کردم سپس با حمایت دانشگاه محل تحصیلم در استانبول که هزینه 15 هزاردلاری ثبت جهانی این اختراع را تقبل کردند موفق شدم اختراعم را به‌نام کشور ایران در جهان ثبت کنم.


کم لطفی مسئولان و دلخوری سجاد:
سجاد که از بی‌توجهی و کم‌لطفی برخی مسئولان داخلی در مورد اختراعاتش گلایه داشت گفت: آخرین اختراعم در ایران یک دستگاه برای رفع خستگی چشم بود که در دنیا نظیر نداشت. هزینه تولید این دستگاه 2 هزار تومان بود و من می‌خواستم حدود 10 هزار عدد از آن در کشور تولید کنم اما به هر سازمان، وزارتخانه، نهاد و ارگانی مراجعه کردم تا وام بگیرم هیچ‌کدام کمکم نکردند و با بی‌مهری آن‌ها روبه‌رو شدم. اما اکنون همین دستگاه را به کشور ترکیه آوردم که با استقبال زیاد در حال تولید است.
سجاد در پایان گفت: با آنکه هم‌اکنون در کشوری دیگر در حال تحصیلم و با حمایت مالی آن‌ها اختراعم به ثبت جهانی رسید، اما همیشه خودم را یک ایرانی دانسته و می‌دانم و همه اختراعاتم را به‌نام کشورم ایران ثبت می‌کنم.

دوره های اموزشی از راه دور

براساس پروژه جدیدی که توسط برخی از معتبرترین دانشگاه های مطرح دنیا تعریف و طراحی گردیده است مقرر گردیده که برخی از دروس مهمترین دانشگاه های معتبر دنیا برای تمام دانشجویان علاقه مند ارائه گردد.

برای مثال فرض کنید که شما بعنوان یک دانشجوی ایرانی از داخل ایران می توانید بصورت کاملا رایگان در کلاس درس مکانیک سیالات دانشگاه MIT بنشینید و همچون دانشجویان این دانشگاه، از درس ارائه شده در این دانشگاه استفاده نمایید.

برای مثال برای استفاده و شرکت در کلاس های درس های ارائه شده در دانشگاه MITمی توانید از لینک زیر درس مورد نظر را انتخاب نمایید و در این کلاس همچون یک دانشجوی دانشگاه MIT (بصورت رایگان ولی بصورت مجازی ) شرکت نمایید:

http://ocw.mit.edu/courses/

برای این منظور تنها کافیست ابتدا دانشکده و رشته مورد نظر خود را انتخاب نموده و سپس از بین دروس ارائه شده درس مورد نظر خود را انتخاب کنید. با توجه به نوع درس انتخاب شده می توانید به فایل پی دی اف جزوات، پاورپوینت، تمرین های ارائه شده، و بعضا فیلم ویدئویی کلاس دسترسی داشته باشید.

و یا اینکه از لینک زیر می توانید از دروس ارائه شده در دانشگاه دلفت هلند برای دو مقطع لیسانس و فوق لیسانس از لینک زیر استفاده کنید (دروس ارائه شده در مقطع لیسانس در دانشگاه های هلند به زبان هلندی و دروس کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می گردند).

http://ocw.tudelft.nl/ocw/courses/

برای نمونه برای شرکت در درس "مدیریت منابع آب در مناطق شهری" ارائه شده در گروه مدیریت منابع آب دانشکده عمران این دانشگاه، می توانید در این کلاس حضور یافته و از طریق لینک زیر از درس ارائه شده استفاده نمایید:

http://collegerama.tudelft.nl/Mediasite/Play/5fa232b8be5d489b936063ff49bc0a3d?PlayFrom=3551000

از کشور عزیزمان ایران نیز دانشگاه شهید بهشتی و چند مرکز تحقیقاتی دیگر در این طرح شرکت کرده اند که دروس ارائه شده در دانشگاه شهید بهشتی را می توان از لینک زیر پیدا نمایید:

http://www.ocwconsortium.org/en/members/memberprofile/1741

سایت اصلی این پروژه نیز به آدرس زیر است که شما می توانید در قسمت جستجو، درس مورد نظر خود را جستجو نموده و از بین دانشگاه های معتبری که این درس را ارائه می نمایند دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب نموده و در آن درس شرکت نمایید.

http://www.ocwconsortium.org/en/courses

وقتی کسی چیزی با ارزش را با شما شریک می شود واز آن نفع می برید، وظیفه اخلاقی دارید که آن را با دیگران نیز شریک شوید. دکتر صداقت